Kismamák fogápolása

A várandós és szoptatós kismamák fogorvosi szempontból veszélyeztetett csoportba tartoznak. A várandós édesanya egész életmódja befolyásolja a magzat fejlődését. A kisbaba fejlődéséhez, többek között kálciumra van szükség, amit az édesanya szervezetéből von el, az anya által felvett többlet kálciumból, vagy annak hiányában a csontállományban fellelhető raktárakból. Vagyis nem a fogaiból! Ugyanis az anya fogaiból csak az étkezés után kialakuló savas környezet hatására képes a kálcium kioldódni. Vagyis „az egy terhesség, egy fog” elmélet csak tévhit.

A kismamák anyagcseréjében, hormonháztartásában jelentős változások mennek végbe: a szervezet berendezkedik a magzat ellátására, igényeit folyamatosan a növekvő baba igényeihez igazítja, annak megfelelő fejődése érdekében. Ezek a változások a szájüreget sem kerülik el. Hatásukra a fogíny nyálkahártyája elvékonyodik, ínyük duzzadt, vörös, fogmosáskor vérzik. A fogorvosi műszeres tisztítás ilyenkor különösen fontos.

Az ép fogazat és íny megőrzése terhesség alatt nemcsak az édesanyának fontos, hanem védelmet jelent a születendő baba számára is. A csecsemők elsőként az őket gondozó felnőttől kapják a fogszuvasodást okozó baktériumokat, melyek azonban jó szájhigiénia esetén minimális mennyiségben vannak jelen. Vagyis jó szájhigiénéjű szülők gyermekeinél kisebb a tejfogak szuvasodásának esélye. A tejfogak épsége pedig kihat a maradó fogazat fejlődésére.

Terhességi ínygyulladás

Nem törvényszerű, hogy az anya fogazata elromlik terhesség alatt. Bár a magzat fejlődése elvonhat az anya szervezetéből ásványi anyagokat, a fő ok megfelelő kalcium- és fluorid-ellátás mellett mégis csak a helytelen szájhigiéne. A fogínyvérzés és fogágy-gyulladás okai a hormonális változásokban keresendők, és terhesség után a problémák rendszerint megszűnnek. Addig is enyhén masszírozva, különös gonddal kell fogat mosni, és gyakrabban kell felkeresni a fogorvost ellenőrzés céljából.

Terhesség esetén készíthető–e röntgenfelvétel?

Mindig mondja el orvosunknak, ha terhes vagy akár ennek a gyanúja felmerül. Ilyenkor kivételesen óvatosan bánunk Önnel, és valószínűleg röntgent sem használunk, ha nem feltétlenül szükséges, különösen az első három hónap alatt.

Voksan Virag